Dienst

Regie van online events

Regie van online events, hoe belangrijk is dat?

Allereerst, wat IS eigenlijk regie van online events? Verschilt dat heel erg van off-line? En op welke manier dan?

Als regisseur ben je eigenlijk de verbindende schakel tussen opdrachtgever, crew(de mensen die het event daadwerkelijk maken) en de kijker. Je houdt dus drie belangen in de gaten die verschillend kijken maar slechts één doel hebben; de kijker boeien, raken, inspireren, informeren, amuseren of emotioneren. En ieder heeft daar zo zijn eigen beeld bij. Als regisseur zorg je dat iedereen -min of meer- dezelfde taal spreekt of in elk geval verstaat.

Zoals ik in alle adviezen communiceer heb ik een vaste volgorde bij de benadering van online events namelijk; 1- Inhoud, 2- Vorm, 3- Techniek. Als regisseur houd je je met alledrie bezig omdat er een onderlinge samenhang is. De opdrachtgever wil een bepaalde boodschap overbrengen. De technicus heeft informatie nodig om zijn werk goed te kunnen doen. En de vorm dicteert naar beiden wat er moet gebeuren in de voorbereiding. Want die is cruciaal, de voorbereiding.

Voorbereiding

Als de inhoud helder is en het is duidelijk wat de boodschap is wordt dit uitgewerkt in een script. Dat wil zeggen, dat zou ik aanraden. Want dan gaat het leven en door er regelmatig naar te kijken en er over te praten wordt het scherper en krachtiger. En dan kun je nadenken over de vorm. Wie gaat het verhaal vertellen (sprekers, dagvoorzitter, presentator e.d.)? In welke setting? Als een virtueel congres? Of een TV-talkshow? Is er interactie, dus gaat de kijker del uitmaken van het verhaal? En op welke manier dan? Is er entertainment nodig of gewenst? En in welke vorm? Wat wordt de 'look & feel' voor degene die achter zijn computer, laptop, tablet of smartphone it? Want ja, DAT is de doelgroep en die bepaalt zelf hoe, waar en wanneer hij kijkt. Ook daar moet je bij het bepalen van de vorm rekening mee houden.
En bij die vorm hoort ook visuele content. Een eenvoudige leader om mee te beginnen, dynamisch e naamtitels, videofragmenten, foto's, teksten. Allemaal triggers die de kijker 'bij de les' houden.

Repetitie

Een soms onderschat deel van een event. De repetitie. Zelf doe ik geen enkel programma ongerepeteerd. Al is het maar een korte technische doorloop samen met een dagvoorzitter. Het is essentieel dat iedereen begrijpt wat er gaat gebeuren en dat iedereen hetzelfde draaiboek volgt en begrijpt. Een regisseur leidt de repetitie en daarna wordt er niet meer gewijzigd. Alleen op die manier kan een regisseur de verantwoordelijkheid nemen voor de uitvoering

Uitvoering

Als het dan zover is bepaalt de regisseur (in overleg met alle betrokkenen) wanneer er wat gebeurt. Vanaf het plaatsnemen van de sprekers tot het informeren van de kijker. Het instorten van video's, het schakelen van camera's, het verhogen of verlagen van het tempo, kortom er is één kapitein met een gedegen crew die zorgt dat alles loopt zoals het bedacht is. Op die manier kan iedereen zich concentreren op zijn eigen expertise en ligt de focus op de boodschap en niet op alle randvoorwaarden. Dat geeft rust en ruimte voor improvisatie. En het is gewoon duidelijk.